تبلیغات
یک ایرانی در هلند - تونل ماس در روتردام Maastunnel
یک ایرانی در هلند
تونل ماس یکی از جالبترین تونلهایی است که در شهر روتردام در هلند واقع شده است.  ساخت این تونل توسط دو تن از آرشیتکت های برجسته به نامهای J.P. van Bruggen  و  Ad van der Steur در تاریخ ۱۹۳۷ شروع و در سال ۱۹۴۲ به پایان رسید.

تونل ماس کناره های رودخانه ماس نوین Nieuwe Maas را بهمدیگر مرتبط میسازد. رودخانه ماس  Nieuwe Maas رودخانه ای است که در شهرهای روتردام Rotterdam, اسخیدام  Schiedam و فلاردینقن Vlaardingen واقع در هلند جاری است.

 تونل ماس در زیر رودخانه ماس Nieuwe Maas

تونل ماس از ۴ لوله عظیم تشکیل شده است که دو لوله برای رفت و آمد اتومبیل ها و یک لوله برای عبور دوچرخه سواران و لوله دیگر برای تردد عابران پیاده میباشد.


روزانه بیش از ۷۵۰۰۰ وسیله نقلیه و تعداد انبوه ای دوچرخه سوار, موتورسوار و عابر از این تونل برای تردد استفاده میکنند و همین مسئله باعث شده است که تونل ماس به یکی از حائز اهمیت ترین شاهراهای ارتباطی روتردام بدل شود. محدودیت سرعت برای تردد در این تونل ۵۰ کیلومتر در ساعت میباشد.

قسمت ورودی به تونل مخصوص خودروها (اتومبیل ها)



تعداد انبوه دوچرخه و موتورسواران چنان میباشد که گاه پلیس مجبور میشود آنها را مجبور کند که در یک صف تردد کنند. از صبح زود تا دیروقت  افراد در این تونل با پله های برقی همزمان از سمت جنوب به شمال و بالعکس در حال ترددند. تردد موتورها بواسطه جریان هوا و هواکش در تونل ممنوع است و بایستی موتور سواران موتور خود را خاموش کنند۰ موتور سواران باید با موتور های خاموش در کنار موتورهایشان این مسافت را در تونل طی کنند.




تونل مخصوص دوچرخه سوار ها




در تونل اثر هنری با فیبرهای نوری به نام Dune 4.1 از  هنرمند هلندی Daan Roosegaarde



پله هایی که از تونل مخصوص دوچرخه سوار ها به طرف تونل عابرین پیاده راه دارد



تونل ماس به شیوه afzinkmethode ساخته شده است. در این شیوه هر قسمت تونل به طور مجزا ساخته میشوند و این قطعات در درون یک محفظه و بنای ثابت که مجهز به دستگاهای مکنده  و پمپاژ آب هستند قرار میگیرنند و بدین طریق میتوانند در زیر آب قرار گرفته و همچنان خشک بماند.(droogdok)

تونل ماس در زیر رودخانه ماس


بعد از آماده شدن قطعات در درون آن محفظه ها همگی قطعات به محل تونل کشیده میشود و سپس در زیر آب فرو برده میشود و ثابت میگردد.
هر قسمت از ۹ قسمت مجزا از تونل ماس دارای درازایی بیش از ۶۰ متر و بلندی به اندازه ۹ متر  و پهنایی به میزان ۲۵ متر میباشد. در درون آنها دو لوله در کناره همدیگر قرار میگیرند که برای تردد ماشین هاست. و سپس دو لوله دیگر بر روی آن دو لوله قرا گرفته میشوند که برای دوچرخه سواران و عابرین پیاده است ( که در ان قسمت پله های برقی نیز تعبیه میشود).



برای کنترل دقیق تهویه هوا در تونل یک آزمایشگاه در یکی از ساختمانهایی که به منظور تهویه هوا برای تونل میباشد, وجود دارد.




ساختمان کنترل تهویه مطبوع هوا برای قسمت جنوبی مخصوص عابر پیاده و دوچرخه سواران



با در نظر گرفتن جاده های ورودی به تونل باید گفت که تونل ماس دارای درازایی به اندازه ۱۰۷۰ متر میباشد. قسمت سر بسته تونل بیش از ۵۵۰ متر میباشد. عمیق ترین نقطه تونل تقریبا ۲۰متر زیر آب قرار دارد.

ساختمان ورودی تونل برای پیاده ها و دوچرخه سوار ها






موزاییک تزیینی سر در پله برقی در قسمت جنوبی تونل


پله برقی

در سطح تونل ساختمانهای کنترل تهویه مطبوع هوا برای تونلها را میتوانید تشخیص دهید و این ساختمانها به خوبی از برج Euromast که نزدیک تونل میباشد. قابل مشاهده است.




برج Euromast در روتردام

قدیمیترین اتوبان شهری Tunneltraverse در روتردام نیز به تونل ماس مرتبط میباشد.


قدیمیترین اتوبان شهری Tunneltraverse در روتردام

شعری از شاعر هلندی Pieter Cornelis Boutens در قسمت ورودی عابران پیاده در شمال تونل


نوشته شده در تاریخ 1389/02/14 توسط یک ایرانی در غربت | نظرات ()
درباره وبلاگ
هدف از ایجاد این وبلاگ آشنایی ایرانیان با کشور هلند و آداب و رسوم این کشور میباشد۰
توجه:
۱ - قابل ذکر است که نویسنده وبلاگ از سال ۲۰۱۱ ساکن آمریکا میباشد.
۲ - درج مطالب و عکسهای این وبلاگ بدون کسب اجازه نوعی نقض حقوق کپی رایت تلقی میگردد نه اشتراک
(قابل توجه وبلاگهایی که به هیچ وجه مورد تایید من نمیباشند و از نوشته ها و عکسهای این وبلاگ بدون کسب اجازه
استفاده نموده اند.)
با تشکر یک ایرانی در غربت


»
صفحات ثابت
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

free counters